Naar school in Groot-Kortrijk, Harelbeke, Kuurne en Zwevegem

De secundaire scholen van Groot-Kortrijk, Harelbeke, Kuurne en Zwevegem werken voor de inschrijvingen van 1A en 1B sedert het schooljaar 2023-2024 met een aanmeldingsprocedure.

1) Kies je favoriete scholen

Informeer je op voorhand over het scholenaanbod in de regio. Onder andere volgende vragen kunnen hierbij helpen:
- Waar is de school gelegen?
- Wat is het pedagogisch project?
- Wat zijn de kosten?
- Welke ondersteuningsmogelijkheden zijn er voor mijn kind?

Informatie over de scholen vind je terug op de scholenwebsites ('Scholen 1A en 1B'), net als de data van de opendeurdagen. Heb je vragen, contacteer de school. Eens je een lijst hebt van scholen, orden de scholen dan volgens jouw voorkeur. Zet je favoriete school op 1, je tweede keuze op 2, je derde keuze op 3,… Deze rangorde is belangrijk voor bij het aanmelden.

2) Aanmelden: 25.03.2024 (09.00u) - 19.04.2024 (12.00u)

Leerlingen die naar 1A of 1B gaan, moeten zich via een online aanmeldingssysteem registreren. Meld je kind aan binnen de periode van maandag 25 maart (09.00 uur) tot en met vrijdag 19 april (12.00 uur) 2024. De aanmeldknop komt op deze website. De dag of het uur waarop je aanmeldt, heeft geen invloed op de toewijzing van een plaats in een school. Op 19 april 2024 wordt het aanmeldingssysteem afgesloten. Het is vanaf dan niet meer mogelijk om aan te melden.

Kinderen met een broer of zus die al ingeschreven is in dezelfde school hebben absolute voorrang. Dit geldt ook voor kinderen van personeel. In deze situatie meld je je kind ook aan tussen 25 maart 2024 (09.00u) en 19 april 2024 (12.00u) en duid je de voorrang aan.

Is er voldoende plaats op je favoriete school? Dan krijg je een ticket om in te schrijven op die school. Is er onvoldoende plaats in je favoriete school? Dan wijst het systeem de plaatsen toe. Het systeem houdt rekening met je schoolvoorkeur en het toevalsnummer dat elk kind in het systeem krijgt. Je kind zal nooit worden toegewezen aan een school die je zelf niet hebt opgegeven.

3) Inschrijven met ticket: 14.05.2024 (9u) - 10.06.2024 (16u)
Op uiterlijk maandag 13 mei 2024 krijg je via mail of brief het aanmeldingsresultaat. Schrijf je kind met dit ticket in van dinsdag 14 mei (9u) tot en met maandag 10 juni 2024 (16u)De inschrijving moet binnen deze periode gebeuren en is pas definitief na fysieke ondertekening van een inschrijvingsdocument op de school. Meer info? Contacteer de aan jou toegewezen school.

Niet aangemeld? Vrij inschrijvingen vanaf 14 mei 2024
Heb je je kind niet aangemeld of heb je geen school toegewezen gekregen? Ga vanaf dinsdag 14 mei 2024 naar de school om je kind in te schrijven op basis van de vrije plaatsen. Op dat moment zijn er in sommige scholen geen vrije plaatsen meer. Aanmelden is dus de boodschap!

Hulp nodig?
Hier kan je terecht voor ondersteuning bij het aanmelden:

• Brugfiguren in de basis- en/of secundaire scholen
  • Bibliotheek
  • Digipunten Kortrijk
  • Onderwijsambassaseurs
  • Agentschap Integratie en Inburgering

Vragen?

Voor meer informatie kan je terecht bij:
- de basisscholen
- de secundaire scholen
- de stads- of gemeentediensten